onsdag, januari 08, 2014

Gravidyoga

Igår var jag på en första gravidyogatimme. Jag anmälde mig för en tid sen till en kurs för jag tänkte det skulle vara skoj med någon slags aktivitet nu när det blivit lite mindre sprunget och dansat. Den här kursen verkade dock koncentrera sig mera på bara avslappning och andning än den form av yoga jag är van med (andningen förvisso viktig där också). Helt bra är det ju säkert också, vi lär ska fokusera ganska mycket på förlossningen och metoder man kan ta till för lite hjälp där. 

Men kanske inte riktigt den typ av kurs jag hade tänkt mig. Det gick ungefär till så här, andas in -fokusera på hur inandningen är en gåva till dig, torka bort alla bekymmer som samlat sig mellan ögonbrynen (de lär ska samla sig där, bekymren) och unisont andas vi ut i ett långt Aaaaaaaaaaaaaaaa. Visst är det någonting pinsamt med att ha konstiga läten i grupp? Jaja, jag antar att jag får vänja mig. Sen satt vi i en ring och drack té och lyssnade på varandras gravidkrämpor. 

Slutsats, jag skall ge kursen en chans, andningstekniker och avslappningsövningar kan ju vara bra att kunna, men motion eller får jag nog söka i någon annan form.

11 kommentarer:

  1. Haha, den hade jag också tänkt gå (i Hagalund?), men ändrade mig sen när jag klurade ut vad det skulle gå ut på. Just såndär andning in och ut osv-flum är inte min tekopp. Däremot hade jag gärna gått på gravidsimning (förra graviditeten var det super!), men har inte hittat nåt sånt, buu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kursen är i Kampen (Manipura), måst nu kämpa mig igenom det när jag betalat redan haha :)
      Simmning låter också skönt! Hur är det med den här?
      http://www.folkhalsan.fi/startsida/Var-verksamhet/Ma-bra/Motion--rorelse/Motionsformer/Vattengymnastik1/activities/15357/

      Radera
  2. Hahaha, det där var orsaken att jag till slut skippade gravidyogan, skulle ha suttit och fnissat för mig själv alternativt känt mig väldigt obekväm. Utan någon som helst andningsträning lyckades jag ändå klämma ut bebisen. Jag upplever dessutom att jag absolut inte hade någon tid och kraft att fundera på andningen, men det är ju individuellt förstås. Det där med att diskutera gravidkrämpor i grupp skulle däremot ha varit intressant ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog väldigt svårt att hålla mig för skratt! :) Sen får man arga blickar när man sitter och småfnissar.. Jag måste kanske gå dit med annan inställning nästa gång, kanske det fungerar bättre då :)
      Vi skall dessutom ha en föreläsningssession där partnern också får delta, jag ser framför mig en scen ur nån amerikansk film där man sitter och flåsar tillsammans på golvet och övar på att andas rätt... Spännande lär det åtminstone bli! :)

      Radera
  3. Bara orken är ok så nu kan du väl gå på vanlig yoga eller gym? Jag gick på astanga ganska långt in och på gym ännu med stooor mage (så att nån t.o.m på gymmet fråga "saako kysyä, onko ok rehkiä vielä noin suurella vatsalla? Förstås om kroppen säger ok)... Men detdär ger ju ganska roliga härliga minnen sen till senare tider :) Mer mag-bilder :) !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gym är inte min grej, och mina vanliga jumppor är lite för tunga och "hoppiga" för tillfället, men månne jag inte hittar på nåt :)
      Ska försöka få mera magbilder, jobbigt att fotografera i det här vintermörkret bara! :)

      Radera
  4. Som motion låter det ju inte speciellt effektivt, nej, men som förlossningsförberdelse låter det ju jättebra! Att öva sig på att andas rätt och att slappna av har man otroligt stor nytta av under förlossnigen, jag lovar! Bäst är det om man dessutom övar tillsammans för att kunna sammarbeta så bra som möjligt.
    Jag, och vi, läste och övade en hel del om andning och avslappning före första förlossningen men det var svårt att komma ihåg sen då det gällde. Efter att gått en profylax kurs före andra förlossningen var gick det så otroligt mycket bättre att få andningen att fungera. Jag skulle aldrig ha klarat mig utan smärtlindring andra gången om det intågade varit för anings - och av.vslappningsövningarna jag och vi gjort före. (Nu menar jag inte att man ska behöva klara sig utan medicinsk smärtlindring, man ska ju absolut göra precis som det känns bäst och själv var jag ju i himmelriket första gången då jag fick epidural. Vet inte hur jag skulle ha orkat utan.)
    Visst kommer ju bebisen ut ändå men om man har koll på hur andningen så hjälper det massor.
    Läs gärna boken "innan du föder" skriven av Anna Wilsby. Finns också en övnings-dvd till. Ännu hellre, kom upp till Jakobstad på profylax kurs!:):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med profylaxkurs låter intressant, men har inte hittat nåt liknande här i huvudstadsregionen tyvärr. Men den här yogan blir nog säkert bra träning också, männen skall faktiskt komma med under ett tillfälle och antar vi får öva slappna av tillsammans då. :) Tack för boktipset också!

      Radera
    2. Nä, jag tror i att det finns motsvarande kurs där tyvärr. Hon som håller kursen här torde vara den enda i Finland som har utbildat sig just inom "Annas profylax" som det kallas. Men jag kan skicka dig kontaktuppgifterna till henne om du vill! hon har säkert koll om det finns motsvarande någon annanstans. Nu då jag läser om yoga del 2 så låter det ju nog i flummigaste laget ( det jag ju tyckte om med profylax kursen var ju att det var så konkret! Konkreta tips för hur man ska andas i vilket skede och konkreta tips på vad och hur pappan/stödpersonen kan hjälpa) hoppas ändå att kursen kan vara till hjälp ändå :)

      Radera
  5. Jag kan varmt rekommendera den där Folkhälsans vattengymnastiken, gick där i 5 veckor i maj-juni, efter vecka 30, då jag inte längre kunde gå på gym. Gillade det jättemycket, det var bra med anpassad motion och det kändes ändå som att man verkligen tränade ordentligt. Fast i början var det lite ovant och svårt att hänga med, jag hade aldrig gått på vattenjumppa innan.
    -Ammi

    SvaraRadera