torsdag, oktober 23, 2014

Tänder och sovskola

Jag tycker att jag känner något vasst på nedre tandraden på Amos som skulle tyda på att en tand snart spricker fram. Det skulle kanske också förklara dessa usla nätter som vi haft på sistone. Han började sova sämre nätter där vid fyra månader som jag redan skrivit om, men nu har det riktigt spåra ut och man kan nog inte kalla det att sova mer. Så här såg vår natt ut inatt:

kl. 19.30 Amos badar och får pyamas på, vi ammar.
ca. 20.30 Vi ammar, sista tankningen innan natten. Lägger Amos i hans säng i eget rum. Läggningarna går helt okej, vi springer in några gånger men efter ca.15-20 minuter sover han.
21.30 A vaknar, har svängt på sig och kommer inte tillbaks på rygg, lugnar sig med nappen
22.15 A vaknar, har svängt sig och är frustrerad, lugnar sig med nappen
Mellan 23.00 och 24.00, vi springer in ca.10 gånger, jag tappar räkningen. Han lugnar sig alltid för stunden men börjar skrika efter några minuter.
00.15 Samuli ger upp och tar Amos till vår säng ifall han skulle lugna ner sig. Det gör han inte.
00.30 Jag ammar honom i ett desperat försök att få honom att somna. Det gör han inte.
00.45 Jag flyttar tillbaka honom i egen säng.
00.52 Han sover, tror jag.
01.22 A vaknar, lugnar sig med nappen.
02.15 A vaknar, lugnar sig med nappen.
03.20 A vaknar, lugnar sig med nappen.
Här emellan är minnet lite suddigt, men 06.20 ammar jag igen (eller är det 5.20?) och A somnar sedan brevid mig en stund. ca.7.00 börjar viftandet igen.

Ifall ni har någo jättebra tips på hur man får en baby att sova lite bättre tar jag jättegärna emot alla råd. Ska man köra med någon sömnskola ifall det inte blir bättre? 

Egentligen skiljer sig det vi gör nu inte mycket från Tassmetoden (läs här). Om han börjar gråta går vi in, lägger en hand på magen och upprepar en ramsa eller sjunger en sång, samma sång varje gång. Oftast lugnar han ner sig men ifall gråtet fortsätter tar jag upp honom så han får lugna ner sig i famnen. Problemet är ju bara att han sen vaknar på nytt och är orolig ganska snabbt efteråt. På kvällen innan han går och lägger sig har vi samma rutiner varje kväll och han somnar rätt så bra i sin egen säng. 

Nu är då frågan ifall man ska vänta på att det bli bättre eller redan nu göra något åt saken? Här finns mera info om sömnskolor (på finska).


2 kommentarer:

  1. Urk med så tunga nätter! Det som hjälpte oss i tiden med vår usla sovare till son var att vänta minst 5 minuter innan vi började lugna ner honom på natten. Det är hemskt att lyssna på fullt vrål de där minuterna men i många fall tystnade han och somnade om utan hjälp.Det andra som kunde hjälpa kanske är att få honom att somna utan nappen, om han sen saknar den när den trillat ut? Fast nya talanger måste ju också övas under natten, så kan ju bero på det också.

    Jag skulle säkert själv köra på sömnskola där man låter barnet gråta i liter längre perioder o går in o tröstar emellan. En bra bok är unihiekkaa etsimässä, låna den på bibban. Där finns info om bebisars sömn och olika varianter av sömnskolor.

    lycka till och kämpa på "this too shall pass".

    -M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi borde säkert vänta lite längre innan vi går in jo, just nu går jag in innan han egentligen börjat skrika. Han håller på och gnyr först en stund och jag har tänkt att ifall jag hinner in och sätta i tutten snabbt så hinner han inte bli helt hysterisk och vakna till ordentligt. Men på det sättet ger vi ju heller ingen möjlighet åt honom att somna in själv.

      Tack för boktipset! Ska gå till bibban o kolla. :)

      Radera